Uitgever: Books of Fantasy
ISBN: 9789460860508
Uitgave: Paperback, 339 pagina's
Verschenen: April 2013
Prijs: € 16,95
Categorie: Volwassenen
De duistere magiër Nemroth heeft drie jaar geleden de vader van kroonprins Aïn gedood en zijn koninkrijk Silkon veroverd. Nu is hij machtiger dan ooit en wil samen met zijn demonen ook de rest van de wereld veroveren. Slechts één persoon is in staat om hem te verslaan, en dat is de halfelf Aïn, de Ene uit de voorspellingen van Ulriach de Waanzinnige. Aïn is klaar voor de confrontatie met Nemroth. Hij heeft zijn opleiding tot krijger met goed resultaat voltooid en heeft trouwe vrienden en bondgenoten om zich heen verzameld. Ook is het Aïn gelukt om bijna alle kristaldelen van de magiër Dask te vinden. Slechts het laatste deel, dat in bezit is van Nemroth, ontbreekt nog. Dit deel is wel noodzakelijk, want alleen als het kristal compleet is kan de duistere magiër verslagen worden.
Aïn heeft nu de moeilijke taak om mensen, elfen en dwergen bereid te vinden om dat laatste deel, dat zich op Kristaleiland bevindt, te veroveren en de laatste en beslissende slag met Nemroth aan te gaan. Zullen de elfen hun haat voor mensen opzij kunnen zetten om samen met de halfling ten strijde te trekken?

Deel drie
De Kristalmagiër is het derde deel in de Kronieken van Ulriach de Waanzinnige. Op twee augustus 2013 is de release van het vierde deel dat “Eer en Verraad” zal gaan heten. Tijdens het lezen ben je direct weer vertrouwd met deze wereld, waarbij er een en ander verteld wordt over de eerdere delen zonder dat er sprake is van herhaling. Het is dan ook een vervolgdeel dat niet echt zelfstandig te lezen valt. Hiervoor is er in de eerste twee delen al te veel opgebouwd aan karakters, gebeurtenissen, feiten en fabels. Het is een goede mix van herkenning en nieuwe ontwikkelingen.
De beschrijvingen in het boek zijn levendig en pakkend en soms ook grappig of ontroerend. Wat opviel zijn de mooie, bijna filmachtige beschreven gevechten aan het einde van het verhaal, en de weer prachtige scenes met draken. Het is dan ook meer dan alleen het vertellen van een spannend fantasyverhaal. Doordat deze wereld met zijn rijke geschiedenis en vele soorten wezens echt voor je is gaan leven, wil je niet alleen lezen voor de verhaallijn, maar ook om meer over de karakters van de volkeren te weten te komen.
Trage opbouw
Kristalmagiër heeft meerdere verhaallijnen, die bijvoorbeeld het verzet en de vijanden in Silkon volgen. Ook over Nemroth valt er genoeg te lezen en te weten te komen en er is een belangrijke rol weggelegd voor Koning Artakin en de verdediging van Carthena. Het grootste deel van het verhaal gaat echter over de voorbereidingen van Aïn en zijn bondgenoten voor de eindstrijd tegen Nemroth. De ontwikkelingen en het volgen van de voorbereidingen om een immens groot leger op de been te brengen zijn boeiend om te lezen, zeker als er ook nog sprake is van wantrouwen, verraad en gevaar.
Helaas lijkt het verhaal niet echt vooruit te komen. Het begint er even op te lijken dat alles een grote aanzet is en dat je op boek vier moet wachten om te lezen hoe het allemaal af gaat lopen. Maar gelukkig is dat niet het geval. Ruim over de helft gebeurt er op eens heel veel en vanaf dit punt is het boek niet meer weg te leggen en blijf je ademloos verder lezen. Nu is te merken dat de wat trage opbouw niet voor niets is geweest. Er is goed naar dit laatste stuk toegewerkt, alles valt samen en op zijn plek. Het is spannend en heeft wendingen die je niet aan zag komen en je verbazen, maar ook wendingen die al opgebouwd waren in de eerdere delen. Bij een van de gebeurtenissen had ik echt een moment van “Yes, zo moet het gaan”. Waarmee ook duidelijk is dat ik helemaal in het verhaal zat. Het verhaal is op het einde echt afgerond, maar er is nog veel te doen voor de hoofdpersonen in de volgende boeken en er is nog veel waarover ik meer wil lezen.
Personages in series
Een van de leuke dingen aan het lezen van wat langere series vind ik dat het hierdoor mogelijk is om veel personages te introduceren die je kunt volgen en die zich verder kunnen ontwikkelen. Veel personen zijn er in deze serie zeker, ik moest dan ook af en toe nadenken wie iemand ook al weer was. Dit stoorde echter niet en de namenlijst achterin was weer erg handig.
Zowel oude bekenden als nieuwe personages worden goed opgebouwd. De karakters leer je kennen door de beschrijvingen maar ook door hun onderlinge gesprekken, hun gevoelens en hun acties. Ze zijn levensecht omdat ze beslist niet zonder fouten zijn en ook hun eigenaardigheden hebben. Personages zijn niet heel duidelijk zwart of wit maar ze kunnen ook veranderen of een tweede kans krijgen. Ook over Nemroth wordt meer duidelijk maar het is wel jammer dat zijn gruweldaden heftiger zijn als nodig is voor het verhaal. Wat verder opviel is dat de verbroedering tussen de volkeren erg veel lijkt op dat van de eerdere delen.
Conclusie
De Kristalmagiër is een heerlijk boek om te lezen. De personages en de opbouw van het verhaal zitten goed in elkaar. Omdat er veel verhaallijnen en personages zijn, bouwt het verhaal zich wat langzaam op. Deze wat trage opbouw komt het boek echter wel ten goede. Er wordt toegewerkt naar een slot met veel spanningen en wendingen. Het verhaal boeit en interesseert vanaf het begin maar als er eenmaal meer vaart in het verhaal komt, wordt het heel spannend en meeslepend en is het boek niet meer weg te leggen.
Deel drie is een goede voortzetting op de eerdere twee delen, waarin een overtuigende en fascinerende fantasywereld werd neergezet. Maar er gebeurd ook in Kristalmagiër genoeg om geboeid te blijven en om ook de volgende delen te willen lezen.
Eindoordeel: 4 van de 5 sterren
Connie Flipse