Atalanta Nèhmoura

In waanzin schuilt waarheid

Interview met Atalanta Nèhmoura

Interview met Atalanta Nèhmoura – Ciska Buisman

Atalanta NèhmouraZoals ik al aankondigde, komen er een aantal interviews met alle illustratoren. Aangezien ik zelf ook een aantal illustraties voor het boek zal maken, leek het me wel leuk om de serie interviews te beginnen met een nadere introductie van mezelf.

Vertel kort iets over jezelf, introduceer je aan de lezers die jou wellicht nog niet kennen.

Op 1 maart 1964 kwam ik als Ciska Buisman in Steenwijk op de wereld. In mijn jeugd was ik een dromerig meisje dat veelal de eenzaamheid van de weilanden en het bos opzocht om daar “spannende avonturen” te beleven. In die tijd ontstond ook de naam Atalanta Nèhmoura, want zo noem ik mezelf al vanaf mijn negende. Ik kon als kind al goed tekenen, maar het was tijdens mijn opleiding voor klinisch chemisch analist dat ik als illustrator/redactielid van de schoolkrant in de wereld van schrijven en illustreren belandde.
Heel wat jaren later kwam ik in aanraking met Pure Fantasy en Books of Fantasy, waarvoor ik meerdere korte verhalen schreef, zoals: Onder de Schedelmaan, Verborgen achter de Horizon (4e plaats in de UA), Zee van Verbeelding, Fantastisch Strijdtoneel en PF18+.
Daarnaast werk ik momenteel aan de epische fantasy serie; de kronieken van Ulriach de Waanzinnige, waarvan deel 6 in 2018 uitkomt. Mijn verhalen worden geïnspireerd door mijn liefde voor de natuur, edelstenen, Duitsland en Oostenrijk, oosterse filosofieën en vechtkunsten. Mijn werelden zijn niet zwart/wit, want zo is het ook niet in de onze. Goed of kwaad wordt vaak bepaald door het perspectief van waaruit iets wordt bekeken. Verder spelen liefde, vriendschap en vergeving een belangrijke rol in mijn boeken.
Naast schrijven vind ik tekenen en schilderen nog steeds geweldig om te doen. In de toekomst wil ik meer illustraties en schilderijen maken om een extra dimensie aan mijn werelden en verhalen te geven.

Hoe ben je terechtgekomen in het vak of hobby als illustrator?

Ik kon als tiener al heel goed tekenen en wilde eigenlijk gaan striptekenen. Toen ik echter redactielid van de schoolkrant werd, merkte ik dat je in tekst meer emoties kwijt kunt en begon schrijven belangrijker te worden.
Tijdens mijn werk als analist bleef ik ook schilderen, omdat ik regelmatig opdrachten kreeg, zoals het gebouw van een nieuwe dierenartsenpraktijk in Ede, een aquarel als huwelijkscadeau, enz.

Op welke wijze werk je, begin je met schetsen of begin je direct aan je opdracht?

In mijn werk als juwelier ontwerp ik nog steeds af en toe sieraden. Ik zie dan het voorwerp vaak voor me. Zo is het ook bij mijn fantasy tekeningen of schilderijen. Ik heb een bepaald beeld/ compositie in mijn hoofd en van daaruit begin ik een schets op mijn doek te maken. Soms schets ik eerst iets met potlood op papier.

Met wat voor materialen en met welke methode werk je het liefst?

Vroeger heb ik veel met aquarelverf en potloden gewerkt. Sinds enkele jaren werk ik met acrylverf, dat is voor mij ideaal. Ik ontdek steeds meer mogelijkheden en effecten, b.v. door met sponsjes, papier of je vingers verf aan te brengen of uit te vegen. Het is intenser, dekt meer en ik kan een schilderij mooi laag voor laag opbouwen. Ik merk dat ik hiermee dichter bij fotorealistisch schilderen kan komen, bovendien wil ik het in de toekomst gaan combineren met airbrush. Verder maak ik ook veel tekeningen gewoon met zwart potlood en dan uitvegen. Ik heb het ooit eens met een computer geprobeerd, maar ik merk dat ik gewoon lekker met mijn vingers door die verf moet kunnen gaan. Met een muis klikken of met een pen op een kaal vlak tekenen en op een beeldscherm bekijken, is niet mijn ding.

Kun je vertellen wat je inspireert en waarom?

Foto’s van dieren. Als ik echt een mooie afbeelding zie, gaan mijn vingers jeuken. Zo zag ik laatst een Pangolin op internet en ik dacht: ohh, dat zijn echt drakenschubben, net een schattig draakje zonder gevaarlijke tanden. Vroeger schilderde ik vaak vogels na van foto’s. Ik hou van de natuur. Deze wereld is onze speeltuin en soms stemt het mij triest dat er zoveel is wat verdwijnt en dat er zoveel mensen zijn die de natuur niet respecteren. Dieren tekenen of schilderen is mijn manier van respect en bewondering tonen.

Wie zijn je grote voorbeelden?

Deels de oude meesters zoals Rembrandt en Vermeer, maar ook Anne Stokes, Lisa van Lachri art en veel onbekenden, waarvan ik werk op internet zie, maar ook de illustrators, die ik uitgenodigd heb om mee te doen aan dit project. De prachtige werelden van Sander van Zijl, of die vrouwelijke (tikkeltje erotische) wezens van Erik Doppenberg en de karikaturen van Ed “Zoomdog” van der Linden, maar ook de schilderijen van Rob “de Levensschilder” die je diep raken. Kortom: ik bewonder eigenlijk heel veel stijlen.

Kun je een voorbeeld (liefst met foto) laten zien van je beste werk en waarom springt dit er voor jou speciaal uit?

Fallohr is natuurlijk geweldig goed gelukt. Verder heb ik in 2015 ter ere van het vijfde deel van de kronieken van Ulriach de Waanzinnige: De Wolvenmeesteres, een wolvin geschilderd. Daar krijg ik ook heel veel reacties op. In 2014 heb ik met potlood een schattig draakje getekend, die er voor mij ook uitspringt. Er zijn natuurlijk nog meer werken en die kun je bewonderen op www.atalantanehmoura.nl.

Lees je zelf veel boeken en wat zijn je favorieten?

Ik kom niet veel aan lezen toe, maar als ik tijd heb, wordt het vaak fantasy, sciencefiction of een historisch verhaal. Jack Vance, Harry Harrison en Karl May waren vroeger mijn favorieten. daarnaast heb ik genoten van Feist en Maggie Furey, maar ook van Patty van Delft of Adrian Stone lees ik graag. En ik probeer tijd te vinden voor de boeken van mijn collega auteurs van Nimisa.

Weet je al wat jouw bijdrage aan de Erfwachter wordt en kun je al een tip van de sluier oplichten?

Eentje is er al klaar, namelijk Fallohr, leider van de Valrin. Verder wil ik Paladin, de draak gaan schilderen en waarschijnlijk nog Oidin, een Seriaan, een wezen dat een leeuwenlichaam heeft, een torso en hoofd van een mens en gevederde vleugels. Daarnaast moet er nog een landkaart komen. Of ik dat zelf ga doen, hangt af van wat het crowdfunding-project oplevert.