Interview met Erik Doppenberg
Het is weer de hoogste tijd voor het volgende interview. Dit keer stelt Erik Doppenberg zichzelf aan je voor. Veel leesplezier.
Vertel kort iets over jezelf, introduceer je aan de lezers die jou wellicht nog niet kennen
Ik ben Erik Doppenberg (beter bekend onder mijn artiestennaam “Ihsahnity”) en ben geboren op 27 mei 1968 in Dordrecht waar ik nog steeds woonachtig ben.
Al van jongs af aan was ik bezig met tekenen, voornamelijk met potlood. Mijn interesse lag op jonge leeftijd al in de Science Fiction, Horror en Fantasy sfeer … heerlijk wegdromen in zelf gecreëerde werelden.
Na een periode van 14 jaar het creatieve te hebben neergelegd, ben ik eind 2007 langzaam weer begonnen … digitaal!!! Wat begon met fotomanipulaties groeide uit tot digitaal tekenen en schilderen. Vanaf 2010 heb ik serieus het traditionele werk weer opgepakt met het potlood en zelfs vanaf 2012 ben ik gaan stoeien met olieverf.
Ik hou ervan om zo realistisch en gevarieerd mogelijk te werken in mijn tekeningen en schilderijen. Daarom ga ik geen uitdaging uit de weg om mijzelf constant te verbeteren en daardoor te blijven groeien als artiest.
Hoe ben je terechtgekomen in het vak of hobby als illustrator?
Tsja, hoe gaat dat? Ik denk dat het een kwestie is van de juiste mensen tegenkomen, althans zo is dat in mijn geval gegaan. Het Pure Fantasy magazine heeft destijds een belangrijke rol gespeeld.
Al een paar jaar doe ik geen illustratiewerk meer, temeer omdat ik me meer in mijn element voel in het maken van vrije werken. Ik voel me ook veel meer een kunstenaar dan een illustrator.
Op welke wijze werk je, begin je met schetsen of begin je direct aan je opdracht?
Heel gek, maar ik schets eigenlijk helemaal nooit. Het begint met een idee in mijn hoofd en dan begin ik met een opzet. De rest komt dan eigenlijk vanzelf. En ik begin dan meteen met de gedetailleerde uitwerking ervan.
Zelfs mijn opzetten voor schilderijen werk ik met het potlood uit tot in de fijnste details voordat ze worden overschilderd.
Met wat voor materialen en met welke methode werk je het liefst?
Het liefst werk ik met het potlood en olieverf. Omdat ik heel erg gedetailleerd werk, werk ik het beste met een fijn gestructureerd papier, illustratie board of passe-partout papier voor tekeningen. Voor wat betreft olieverf, valt mijn keuze op illustratieboard. Canvas vind ik over het algemeen te grof voor het fijne werk.
Kun je vertellen wat je inspireert en waarom?
Sinds een paar jaar ben ik ook bezig met fotografie. Met name de sfeer van de 18e en 19e eeuw en de daarbij behorende architectuur (het liefst in verval) zijn een bron van inspiratie. Samen met modellen in passende kleding maak ik dan foto’s op een bepaalde locatie. De foto’s zijn voor mij dan weer een onuitputtelijke bron van voorbeeldmateriaal waar ik dan uiteindelijk weer een potloodtekening of schilderij van maak.
Zo vertelt iedere foto, tekening of schilderij weer een eigen verhaal waarbij de architectuur een belangrijke rol speelt voor de sfeer, die soms surrealistisch, soms griezelig kan zijn. Maar favoriet is toch wel die klassieke victoriaanse griezelsfeer.
Wie zijn je grote voorbeelden?
Voorbeelden heb ik niet echt meer, omdat ik in de loop der jaren mijn eigen stijl heb ontdekt/ontwikkeld. Er zijn wel een aantal (strip)artiesten die ik bewonder zoals Francois Schuiten en Riccardo Frederici. Maar ook Carel Willink (Magisch Realisme) en de ‘oude’ meesters, zoals Rembrandt en Frans Hals ontbreken niet in mijn lijstje.
Kun je een voorbeeld (liefst met foto) laten zien van je beste werk en waarom springt dit er voor jou speciaal uit?
Zoals ik al eerder zei dat 18e en 19e-eeuwse gebouwen een belangrijke rol in mijn werken spelen. Dit is zo’n pareltje waar we het geluk hadden deze te “bezoeken”. De sfeer van een oud vervallen “spookhuis” dat een rijk verleden uitademt, langzaam overwoekerd door de natuur … Heerlijk gewoon! En het was zalig om deze in al zijn details uit te werken.
Lees je zelf veel boeken en wat zijn je favorieten?
Ik moet bekennen dat ik niet echt veel boeken lees. Ik zit ook veel liever achter de tekentafel ;-). Maar als ik een boek lees, dan is het meestal een klassiek (victoriaans) griezel verhaal. Edgar Allen Poe en H.P. Lovecraft zijn wel mijn favoriete schrijvers. Ik vind hun stijl; stylistisch, griezelig en surrealistisch zonder dat het echt ‘bloederig’ wordt!
Weet je al wat jouw bijdrage aan de Erfwachter wordt en kun je al een tip van de sluier oplichten?
Laten we zeggen dat het zeker een “eye-catcher” gaat worden !