Interview met Sander van Zijl
Na een weekje overgeslagen te hebben is het weer tijd voor het volgende interview. Dit keer met Sander van Zijl.
Vertel kort iets over jezelf, introduceer je aan de lezers die jou wellicht nog niet kennen
Mezelf introduceren is niet helemaal mijn ding, maar vooruit dan maar. Al vroeg merkte ik dat ik het leuk vond om te illustreren en te tekenen. Een van mijn eerste echt goede illustraties was er eentje van de terminator, die met de zwarte zonnebril waar een rood oog doorheen schijnt. Vol enthousiasme liet ik die aan mijn oma zien. Ze vond hem prachtig. Maar ik vermoed dat dat niet te maken had met de afbeelding, maar misschien wel met de manier waarop ik hem had geïllustreerd.
Nu ben ik al wat jaren verder en heb de kans gehad om flink te oefenen, eerst met waterverf, toen met olieverf en nu ook heel veel met digitale media. En wat is het gaaf dat door die digitale media ik bijna alles wat ik kan visualiseren ook in een mum van tijd kan creëren.
Ik kijk ook graag naar werk van andere illustratoren, er zit ook veel talent in de hoek van de games en film industrie. Dit zijn voor mij kunstenaars waarvan het werk overal in musea en bij mensen thuis zou moeten hangen.
Nu is het echter wel zo dat er maar weinigen zijn die hun concepten en illustraties op een canvasdoek kunnen krijgen. Hierin onderscheid ik mij van de meeste digitale kunstenaars.
Het is mijn doel om van de concept art, die ik maak in Photoshop, prachtige schilderijen te maken. En misschien wel een voorloper te worden van een stroming kunstenaars die laten zien dat ze verstand hebben van zaken en mooie schilderijen kunnen schilderen.
Hoe ben je terechtgekomen in het vak of hobby als illustrator?
Door mijn liefde voor het vak. Ik heb altijd veel fantasie gehad, doordat ik heb leren illustreren en schilderen kan ik dit nu ook aan anderen laten zien. Het voelt voor mij ook wel eens als een verplichting om te schilderen en te illustreren, omdat ik anderen graag er van wil laten genieten.
Op welke wijze werk je, begin je met schetsen of begin je direct aan je opdracht?
Verschillend, bij een opdracht neem ik eerste het verhaal goed door en begin dan te visualiseren wat goed bij het verhaal zou kunnen passen. Daarna ga ik die visualisaties omzetten naar een serie snelle concepts. Hieruit kies ik samen met de opdrachtgeven de beste en ga die dan uitwerken tot een illustratie.
Wanneer ik vrij werk begin ik eigenlijk gewoon met schetsen en zie wel wat er komt. En daarnaast zijn er ook werken en illustraties waar ik wat langer over na denk, wat wil ik nou eigenlijk laten zien, wat wil ik ermee bereiken.
Met wat voor materialen en met welke methode werk je het liefst?
Ik werk met Photoshop om mijn illustraties te maken. Daarnaast gebruik ik olieverf voor mijn grote schilderijen en plakaat- en acrylverf voor mijn kleinere schilderijen. Ik ben ook weer begonnen met wat potloodschetsen, een beetje terug naar de basis. Ontzettend leuk om te doen, en geeft heel andere resultaten. Zeker aan te raden als je beginnend illustrator bent.
Kun je vertellen wat je inspireert en waarom?
Wat mij inspireert, is de wonderlijke manier waarop alles in elkaar zit, en dan bedoel ik de kosmos. Af en toe moet je maar eens wat filmpjes gaan bekijken op YouTube over de grote van het heelal, of over de grootste sterren, of over de aantallen in het heelal. Daarnaast zijn andere illustratoren en kunstenaars, natuurfilms en wandelingen door de natuur zeer inspirerend. En niet te vergeten muziek.
Wie zijn je grote voorbeelden?
Hier moet ik ten eerste Don Lawrence noemen, hij was een illustrator en kunstenaar met een enorme fantasie en talent voor het vak. Zoek hem maar eens op, wat een details kon hij in een vierkante cm stoppen. En dit alles met traditionele media. Daarnaast doet Jesse van Dijk het erg goed als moderne illustrator en concept kunstenaar. Als kunstenaar zou ik Bierstadt willen noemen om zijn prachtige, en eigenlijk best moderne landschappen. En als fantasy kunstenaar zou ik Hans Werner Sahm willen noemen. Ook hij weet zijn fantasie goed over te brengen en heeft echt verstand van zaken als het gaat om techniek, wat ik toch wel belangrijk vind. Kijk je mag best af en toe lekker smijten met kleuren en verf en je gevoel laten spreken, maar je moet jezelf daarnaast ook interesseren voor zaken als techniek en perspectief wil je jezelf kunstenaar of illustrator noemen. En dat ontbreekt er nogal eens aan bij de kunstwerken die ik in hedendaagse galeries en moderne musea zie hangen, veelal prutswerk.
Kun je een voorbeeld (liefst met foto) laten zien van je beste werk en waarom springt dit er voor jou speciaal uit?
Dit is niet mijn beste werk, zo’n keuze kan ik helemaal niet maken. Ik heb op al mijn eigen werken nog wel iets aan te merken, dus heb ik er een gekozen die ik goed gelukt vind. Een vrij werk, redelijk snel geïllustreerd. Er zit een verhaal in, het bevat diepte en ik ben tevreden over het resultaat. Ik zou alleen de karakters nog kunnen uitwerken, maar zoals het nu is gaan ze mooi op in de omgeving. Dus laat ik het zo.
Lees je zelf veel boeken en wat zijn je favorieten?
Nee, ik lees zelf geen boeken, wel stripboeken trouwens. Voor een opdracht lees ik wel gedeelten van het verhaal, en soms zelfs het hele verhaal.
Weet je al wat jouw bijdrage aan de Erfwachter wordt en kun je al een tip van de sluier oplichten?
Mijn bijdrage aan de Erfwachter wordt erg mooi en bijzonder, maar daar moeten jullie nog even op wachten voordat het klaar is.